fredag 28 november 2014

28 November fredag Gozo på Malta

Idag har Vi varit kulturella. Det blåser mycket idag igen så vi ligger stilla. Vi tog bussen upp till stan Victoria. Vi beslöt oss att fortsätta lite längre än busstationen för att se oss omkring. Men vi kom längre och längre ut på landet så vi beslöt oss för att stanna vid nästa hållplats. Vi började vår vandring tillbaka mot stan. Vi går på en smal trottoar när jag hör någon slänger ut en spann vatten på gatan. Pelle var mm från att få vattnet i huvudet. Men ett skratt förlänger livet.......

Vi kom tillbaka till stan och uppsökte citadellet på stans högsta punkt. Vi vandrade omkring på murarna från  1600-talet. Det fanns en shop med virkade dukar som görs här på Gozo . Den andra shopen var en juveleraraffär. Här på Gozo görs ett speciellt silversmycke filigranarbete av silver. De arbetar med en mycket tunn silvertråd och gör helt fantastiska konstverk. Kvinnan i butiken berättade att det var hennes svärfar som gjorde alla smyckena. Helt underbar affär.

Vi intog en lunch här i stan och så småningom hamnade vi på ett kafé. Där hittade jag äntligen en fantastisk god chokladkak som bara  smälte i munnen.

Bussen tillbaka blev vi många som steg på. En äldre herre kom på och jag sa till Pelle, jag reser mig upp. Nej svarade han det finns så mång yngre som kan  ställa sig upp. Men det slutade med att jag reste mig upp och stod och balanserade i bussen. Då kom mina tankar, hjälp nästa gång jag nollar blir jag 70 år. Hur länge dröjer det innan folk  får resa sig upp i bussen för mig. Hemska tanke.... i nuläget.

Pelle hade sett fram mot att titta på TV här på Malta och förstå vad de säger.   Men det finns ett antal kanaler här,på Malta men de pratar maltesiska . Vi begriper ingenting......

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida