tisdag 19 maj 2015

19 Maj tisdag Dubrovnik

4,5 sjömil hit idag. Ingen powerwalk eftersom vi låg för ankare men simma runt båten går bra på morgondoppet istället.

Det var en fin resa hit. Vi gick under en bro o min fråga som alltid, kommer vi under med masten? Naturligtvis gör vi det men masten ser så lång ut precis innan vi kommer under bron. Vi gick uppför en fin vik där vi passerade typ Rosengård kändes det som. Här i Marinan blev vi väl omhändertagna.

Vi klädde upp oss för att ta bussen in till Dubrovnik. Men tyvärr tog jag ett par fina sandaler som jag inte brukar ha o som tack för det fick jag blåsa under foten. Ringmuren var fantastisk den var 2 km o vi gick uppför många trappor o förbi många restauranger  på muren. Även idag var det mycket varmt o längtan till bad var stor i värmen. Men är man turist får man finna sig att det är varmt. Många butiker o museer fanns det när vi gick runt. Mycket handbrodderade dukar av alla dess slag fanns det mycket av.  Vi åt lunch o glass i gamla stan o hade tänkt äta middag där men det var för varmt.

Efter att ha gått timme efter timme orkade vi inte mer. Vi uppsökte en supermarket o handlade o tog bussen hem.  När bussen hade stannat vid våran hållplats åkte skorna av o det blev barfota hem till båten, men oj vad asfalten var varm.

Måste berätta när vi skulle fylla på vår gasol. 400 m stod det på en skylt sen 200 m o en pil till höger. När jag sa till Pelle att vi skulle svänga fick jag till svar att den kan inte finnas på en återvändsgata utan den ligger här framme på höger sida. Vi gick o gick men ingen mack. Till slut fick jag Pelle att vända o vi gick in på återvändsgatan o hittade vår mack där de fyllde på vår gasoltub till en billig peng.

Vi avslutade vår turistdag med att äta ute på restaurng här i hamnen. Just nu hör vi åskan i bakgrunden.










0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida