tisdag 26 juli 2016

26Juli tisdag Marseille

45 sjömil hit idag. Pelle väckte mig innan 6 o jag tänkte, jag ligger tills teet är färdigt men plötsligt hörde jag honom starta motorn. Mitt jobb är alltid att ta upp ankaret men han ville leka ensamseglare o ta upp ankaret själv. O i stället fick jag koka tevatten o vi åt  frukost under gång. Eftersom det skulle blåsa upp idag var det ovanligt många seglare uppe o seglade idag på morgonen.

 Vi hade både öppen vind o vind emot oss samt fin segelvind sista halvtimmen. Det blåser runt 10-11 m/sek o jag hade långärmad tröja på mig. Gissa om det kändes skönt, tänk att kunna ta på sig något mot kylan. Men.... Oj vad det var var varmt när vi kom fram till Marseille . Det kändes som en kokt gryta. Klockan är nu 19.45 o det är över 30 grader i solen. Eftersom vi ligger i en hamn kan man inte bada heller.

Men vi har varit i hamn o shoppat lite. Vi gick in i en butik som säljer seglarkläder o Pelle köpte en skjorta som har kostat 75€ men han gav endast 50€. Den var ursnygg o Pelle sa att så dyr  skjorta har jag aldrig köpt tidogare. Men någon gång ska vara den första

Imorgon ska det blåsa o då gör vi Marselle.

Bilderna är från dagens
 segling men mest från inloppet till Marselle. Var bara tvungen att fotografera det första o sista sjömärket vi har sett i Medelhavet.











0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida