onsdag 17 augusti 2016

17 Augusti onsdag Metz

Konstig dag idag!
Vi vaknade o åt vår frukost sen skulle vi ha ca 10 km till hamnen. Men under en bro fick vi gå åt sidan för det kom 2 mötande pråmar. Vi följde efter pråmen som gick åt vårt håll o kom plötsligt in i en sluss. Vi slussade ner o började komma ut ur stan. Pelle gick ner o studerade kanalkartan . Det visade sig att vi skulle ta till höger när pråmarna möttes. In i Slussen igen o då blev det uppförslussnimg o jag fick klättra upp för sluss-stegen med tampar. Allt gick bra o vi hittade kanalen in till hamnen.

Plötsligt stod vi på grund o kom varken fram eller tillbaka. Det stod några män i hamnen o tittade på oss men inget hände. Det kom 2 roddtjejer förbi som vi försökte förklara att vi behövde hjälp. De rodde in o pratade med folk i hamnen men inget hände.

Efter 15 min kom en motorbåt från kanalen o hjälpte oss loss. Gissa om det kändes skönt. Tyvärr försvann båten igen så vi kunde inte ge något som tack för hjälpen.

Efter lunch o tvätt i tvättmaskinen gick vi in till stan o shoppade lite.. När vi återkom till båten hade det dykt upp en man i grannbåten som var dansk o heter Sören. Världen är liten . Pelle o Sören pratade en del o jag bjöd över honom på middag. Han tog thaisoppa o en flaska vin med sig. Sen stod vi för huvudrätt o choklad till efterrätt. En mycket trevlig man men han har ingen stans att sova nere i båten så han sover i en hängmatta under ett soltak. Han berättade att han gav sig i väg i April hemifrån o då var det mycket kallt. Alla kläder o en varm sovsäck sov han i. Vi är alla olika. Men jag sa till Pelle efter middagen att vi hade en fin båt om vi jämförde med vår dansk vän.

Båten som ligger mitt emot oss är en gammal fiskebåt med en husvagn ombord där de bor. Kul tucker jag.








0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida