torsdag 11 september 2014

11 September torsdag Bonifacio

Vi vaknade omkring kl 6 på morgonen av att vågorna slog in mot aktern på båten. Vinden hade vänt och Pelle var tvungen att ta upp ankaret i aktern. Vi försökte somna om men det gick inte så vi tog ett morgondopp ganska tidigt. Omkring 7,45 tog vi upp ankaret och gav oss iväg. Det skulle blåsa omkring 5- 6 m/s. Men det blåste 10-12 m/s och det gick höga vågor. Vi hade rakt motvind så den här dagen var det järngenuan som gällde. Vi passerade en smal passage och var jätteglada för vår plotter som det gick lätt att navigera efter . Vi seglade ungefär 25 sjömil idag.
Vi kom in i en hamn Bonifacio som var väldigt lång och lugn . Här inne kände man inte den starka vinden som fanns utanför . Vi fick en fin plats och Joan och Jonathan vet nu varifrån deras buss går imorgon bitti kl 07.10 till Ajaccio där deras båt går lördag morgon till Nice.
Vi tog ett litet tåg upp till gamla stan och den enorma kyrkogården med enorma familjegravhus . Det kändes livsfarligt att ta tåget tillbaka och hoppades att bromsarna skull ta .
Ikväll har Pelle och jag  blivit bjudna på middag av Joan och
Jonathan. Det var en fantastisk middag med 4 rätter. Tack för en fantastisk middag och trevligt sällskap .