måndag 8 september 2014

8 September måndag Solenzara

Vi försökte starta tidigt idag . Hamnkontoret sade att affären i hamnen skulle öppna kl 8.30 så vi skulle kunna köpa baguette . Men ingen affär öppnades så vi gav oss iväg utan baguette. Men vi fick frukost ändå när vi seglade. 
30 sjömil och vi fick segla idag med och det är alltid så lugnt när motorn stängs av och allt blir så lugnt och stilla .
Jonathan är helt fantastisk när han har sitt pass. Han tittar i sin kikare hur många gånger som helst för att se andra båtar, fiskenät eller bojar, ja vad som helst på vattnet.
Medan jag själv för första gången på  mitt pass läste bok samtidigt. Men jag läste en sida i boken sen tittade jag upp för att se om kusten var klar.
När Jonathan skulle vinscha in seglen gick det supersnabbt. Jag har aldrig sett någon göra det så snabbt förut. Så det är en stor förlust för mig när han lämnar Drömmen för då får jag göra det och det går inte alls lika snabbt..
När vi hade lagt till gick vi till beachen för att bada och även den här dagen hade vi två fiskar med oss. Joan och Jonathan de bara simmar och kan bada hur länge som helst
Efteråt blev vi bjudna på  en glassbar . Jonathan tog en banansplitt och den var stor medan vi andra tog lite mindre glassar. Men Jonathan behövde hjälp med att äta upp sin glass.
Joan har läst en av mina engelska böcker idag. Two men before the mast i en förenklad form typ barnbok . Men det var härligt att se Joan som är barnpsykolog åt det hon läste i boken.
Igår mötte vi för första gången en annan svensk båt som dessutom är smålänningar från Braås. Även i till den här hamnen kom de. Men vi mötte även en dansk kvinna typ 70 år som seglat ensam i 14 år i Medelhavet men hon skulle tillbaka till Danmark på lördag och vara hemma i 6 månader så hon lämnar i båten i sjön i den här hamnen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida