söndag 19 oktober 2014

19 Oktober söndag Vulcano

  Kl 04.00 ringde klockan idag, precis när man sover som bäst... Men vi skulle ta båten runt ön för där ser man vulkanurladdningsrna bättre på ön Stromboli. Lavan lyste eldröd när den kom ner från berget, det var häftigt att se. Vi hade sällskap vid den tiden av en annan segelbåt
Efter att ha tittat länge på den aktiva vulkanen seglade vi vidare till den här ön Vulcano. Vi mötte även den här morgonen en fin soluppgång. Man blir alldeles lyrisk.
När vi hade ankrat upp i viken utanför  tog vi gummibåten in till byn. Vi gick 1000 meter uppåt till en vulkan på en slingrande stig. Vi såg kraterkanten som pyste ut svavelånger. Det var skolklasser som var där och vandrade uppför. En nästan jämn ström av människor som vandrade upp eller ner. 
Sen var det lunchdags i båten. Ytterligare några timmar senare var det dags att ro in igen. Då var det gyttjebad av svavelväte osande vatten. Ungefär 40 grader tror jag nog att det var. Det var en damm som innehöll gyttja som man kunde lägga sig i Pelle vägrade först men kom i dammen till slut. Sen skulle han duscha av sig, men det kostade pengar och gissa om jag fick mig ett gott skratt när han kom tillbaka och berättade det för mig som fortfarande låg i gyttjedammen.
200 meter från gyttjedammen fanns havet med uppvärmda källor som vi kunde bada i och bli rena från gyttjan . När vi kom till båten blev det ytterligare dusch och hårtvättnig på akterdäck men fortfarande luktar vi svavelväte från huden.
 Vi tog  vår gummibåt tillbaka till båten och lite ,jsenare ville jag ro i land för att shoppa lite men var fanns vår gemensamma plånbok??????????? Vi letade och letade en timme. Pelle var helt övertygad att någon hade varit ombord på vår olåsta båt. Men jag trodde Pelle hade lagt den någonstans men vart?????. Pelle skulle precis ringa och spärra kontokorten när jag hittade plånboken under hans nessisär på hans hylla i förpiken.  Det blev ingen shopping för mig det var dags att lags middag och letande efter plånboken tog mycket energi....
 .

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida