fredag 8 augusti 2014

8 Augusti fredag Marseille

Vi har seglat idag hit till Marseille. ( jag har sagt att vi kommer ut i Marseille, men det var för att alla vet var Marseille ligger. Hade jag sagt till alla vi kommer ut i Medelhavet i Port St Louis hade inte så många vetat var vi kom ut. Men jag kan ha fel. Förlåt i så fall)
När vi lade ut från hamnen idag var det vindstilla, det kändes lite snopet. Vi som hade längtat efter att sätta segel. Men vinden kom och jag skulle knyta upp ett band som vi hade runt genuan. Min första keps någonsin köpe jag hos min Jens i NY när vi var där i Maj.  Den hade jag på mig när jag gick fram och plötsligt tog vinden tag i kepsen som hamnade i sjön. Pelle vände och jag fick tag i kepsen som hänger på tork nu. När man har gått  kanaler under en lång tid har man glömt känslan att komma ut på ett hav. Det var oändligt stort och båtar överallt. Känslan var fantastisk.
Vi ligger mitt i centrum i Marseille med båten. Här är en enorm Marina som innehåller flera tusen båtar och vi.
Vi har varit uppe och gått i Marseille bland massor andra människor. Vi kom in på en bakgata där det såldes frukt och grönsaker i långa rader. Fisk i långa rader, ja allt fanns där. 
Nu sitter vi i båten och äter vindruvor därifrån.
Men innan vi satte oss satte vi upp ett soltak över hela sittbrunnen för här är varmt över 30 grader.
Vi har båda köpt nya shorts för 47 pengar vars idag. Jättesnygga. De Pelle köpte i Amsterdam var billigare, har tappat färgen och gått hål på. Men modellen är fortfarande snygg.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida