söndag 12 oktober 2014

12 oktober söndag Capri

Vi lämnade vår hamn vid halv nio tiden efter morgonbad och frukost.  Idag har vi bara seglat 15 sjömil . Vi hade  fin segelvind hit. Men sen skulle vi tanka innan vi lade till och där var det kö. Vi fick vänta en timme och det var nästan slagsmål om  att få tanka. Vi lade till och Pelle gick till hamnkontoret och skulle betala, i Rom var det vintertaxa så vi trodde att det var infört över hela Italien. Men inte här. 140€ skulle de ha så vi gick ut och ankrade utanför. Men vi fick ta upp ankaret en gång('himla lätt med ett ankarspel som fungerar) och släppa ankaret igen. Det var 28 m djupt där vi ankrade. Efter bad och lunch tog vi gummibåten in till hamnen. Där tog vi bussen upp till huvudstan Capri. Men oj vilken serpentinväg och supersmala gator. Någon gjorde korstecken och jag hade inte kunnat titta ner och ut. Busschauffören körde som en galning. Men vi kom upp och hjälp vilka exklusiva affärer och restauranger och hotell som fanns där.
Vi fortsatte med en annan buss längre upp till Anacapri där min Anette hade tipsat oss om en del sevärdheter som Chiesa Monumentale S. Michele där vi gick in på museet och såg ett sagolikt golv i en kyrka från 1700-talet och vi hittade en text på svenska.
 Sen gick vi vidare till Axel Munthes museum där de stängde om 15 min så det missade vi men vi såg hans bostad och den svenska konsulatet. Vi var däremot inne på Muntes shop och hittade böcker på svenska.
Sen fick vi vänta på bussen i 45 min och det var samma sorts buss som tidigare 7 platser att sitta på och vi stod ung 50 personer som packade sillar. En dam satt och håll för ögonen hela tiden.. Även här gjordes korstecken av en del passagerare. Färden var en upplevelse men vi var glada att vi kom ner med livet ibehåll.
Våran gummibåt som vi hade lagt upp på stranden var kvar när vi kom tillbaka ett antal timmar senare. Även ikväll blev det middag vid 19-tiden. Vi åt i skymningen eller nästan helmörkt men vi satt fortfarande i shorts och T-shirts.
Men oj vad det gungar nu, hoppas alla passagerbåtar sluta gå snart. Men för att spara 1400 kr får man tåla lite gungeligung.