fredag 10 oktober 2014

141010 fredag Gaeta

42 sjömil på 8.5 timme. Vi började med 8m/sek och riktig fin segelvind. Men vinden mojnade efter halva sträckan och järngenuan fick rycka in en stund innan det var dags att sätta segel igen. 
 Vi ser mycket skräp i vattnet när vi seglar tex frigolitplattor, annan plast och massa PET-flaskor som ligger och flyter upp och ner. Sånt här är inte roligt att se. På mitt sista pass kom en segelbåt emot oss och min tanke var vem går före vem. Men han ändrade kurs så många gånger så jag begrep ingenting, ibland seglade han emot oss och följde efter oss till han plötsligt vände och styrde  utåt.
Vi ligger för ankare och rodde in med gummibåten för att handla mat.
När vi kom tillbaka började jag med maten och Pelle skulle tvätta vattenlinjen  och skrapa bort havstulpaner som växte när vi var hemma och båten låg stilla i 15 dagar. Plötsligt hör jag Pelle ropa Lena högt. Jag tittar ut och han säger jag kommer längre och längre bort från båten.( vi hade tagit upp årorna från gummibåten) han paddlar med en stekspade och jag kastar en lina till honom som han inte fångar. Plötsligt börjar han hundpaddla med bägge armarna och han kan sen fånga linan som jag kastar ut till honom . När jag sen frågar honom om han kan göra om det så jag  kan ta kort vägrar han totalt. Men jag hade väldigt roligt åt hans förtvlande paddling.
Det har varit ungefär 28 grader i luften och ungefär 25 grader i vattnet i dag.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida