tisdag 7 oktober 2014

6-7 Oktober Porto Turistico Di Roma-Ostia. (2mil från Rom)

Efter första natten i båten gick vi och duschade. Pelle skulle på toaletten och satte sin kasse med kläder och nessesär i biden som stod bredbild toaletten men då började det att spola vatten i biden så hans kasse blev lite blöt och en del av kläderna fick hängas på tork.
Pelle fick plocka fram alla instrument som vi hade lagt i kassaskåpet och montera tillbaka dem. Vår plotter, AISen och extratelefonenluren till VHF i sittbrunnen. Jag gick och handlade det som saknades efter gårdagens shopping.
12.30 gav vi oss iväg. 28 grader varmt och 23 grader i vattnet. Det var lite pirrigt tyckte jag eftersom jag aldrig har seglat nattseglat. Vi körde som vanligt en timme var på våra pass och det har fungerat mycket bra. Men vid halv nio igårkväll upplevde vi ett ufo???? Vi såg ett upplyst klot några sekunder sen försvann det och kom tillbaka under ungefär en halvtimme. Vi var ungefär 30 sjömil utanför Sardinien. Pelle hade en teori om att det kunde vara åska långt borta. Har någon en annan teori skicka gärna ett email och berätta.
Vi hade flera delfiner som följde oss ganska länge när det började skymma och det var häftigt. De hälsade oss välkomna tillbaka.
Månen lyste på oss nästan hela natten men försvann bakom ett moln och  månen gick ner 05.30
Pelle lät mig sova1.5 timme så jag fick mitt pass kl 06.30 istället för kl 05. Men jag fick uppleva en fantastisk morgon. Varför ser man så sällan på soluppgångar? Först när det började ljusna var det nästan trolskt här uti sittbrunnen. Det såg ut som man var på väg in i dimman i en skog. Men det var molnen som såg ut som en skog. Det blev ljusare och ljusare och 07.15 var solen helt uppe .
 Regnet kom ungefär vid 8-tiden och varade i 3 timmar. Efter tilläggning och lunch sov vi gott en timme. Men sen var det bad och promenad.  I kommer att vi att sova gott inatt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida