torsdag 30 juli 2015

30 Juli Preveza utanför torsdag

Ja, det här är ingen rolig dag eller det jag nu ska berätta.
Vi har en råtta ombord som vi fick ombord i en vik Midsommarviken när Linus o Claire var ombord. Pelle hade satt råttstoppare på linan vi hade iland men den hade trillat av. Det tog någon dag innan vi vaknade en natt av konstiga ljud. Sen försvann ljuden o vi trodde vår objudna jäst hade gått i-land. Men så var inte fallet. Linus o Claire köpte råttfälla till oss men det är en intelligent varelse vi har att göra med. Den lämnar visitkort utanför alla burar vi har köpt under de sista dagarna. T o m råttgift har vi lagt ut som den ätit. Idag ringde Pelle in till Priveza Marina o bad om hjälp. Vi for in o det kom en kille som var mycket kunnig på det här med råttor.  Men Pelle beskrev råttan ( han var uppe o jagade den i natt på däck) så sa vår expert det är en Norsk råtta varpå Pelle o jag började skatta. I alla fall fick vi ytterliggare en råttfälla med något från en tub på som råttor tycker om. Vi  bad om samma sak till våra andra fällor.
Nu ligger vi här ute utanför Preveza tills vi fångat den. Inne i stan var det 42 grader varmt. Härute fläktar det mer o vi kan bada. Varje natt hoppas vi att vi ska fånga den så även i natt. Håll tummarna för oss. Det här är inte alls roligt. Jag håller på att bli vansinnig på det här med råttor.

Hittills har den ätit på kablarna till ekolodet, nivågivaren till främre vattentanken och givaren till värmaren så dessa inte fungerar. En vattenslang har den bitit också hål på och även en tub med Xylokain och en tandkrämstub och ett antal vattenflaskor
Nu vill jag inte se det här med råttor ombord på facebook!

Vill bara berätta en lite rolig episod. Vi var på restaurang med Kim, Vilda o Atle när Vilda blev getingstucken. Jag o Atle rusade ner i båten ( restaurangen låg precis nedanför bryggan) där jag hade Xylokain som bedövar sticket. Men eftersom Pelle kom lite senare än vi andra hade han placerat ut ett klisterark på golvet till toaletten för att råttan skulle fastna. Eftersom jag hade bråttom till skåpet vid toaletten såg jag inte klisterarket utan fastnade själv med skon. Atle fick springa tillbaka med Zylokain till Vilda medan jag försökte tvätta bort klistret men det i sin tur fastnade på tvättställ o kran. Det slutade med att jag fick byta skor o Pelle kunde tvätta bort klistret på skor o tvättställ med fotogen.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida