tisdag 12 augusti 2014

12 Augusti tisdag Anse de Gau

Vi har nog seglat ungefär 2.5 timme idag till en ny vik att ankra i. Det är varmt och solen skiner och jag tar fjärrkontrollen till ankarspelet för att släppa ner ankaret. Kättingen åker ut och repet som är fäst i kättingen men nu får jag inte stopp på linan.( jag skulle trycka på upp knappen för att anlarlinen skulle stanna). Men något händer och linan kilar fast sig ordentligt så den går ej att få upp eller ner. Efter 1 timma fick vi loss linan. Med hjälp av andra rep och vinchhandtag gick det. Problem är till för att lösas.

Sen har jag varit urförbannad idag. Vi ska precis sätta oss i sittbrunnen och äta middag när vi ser en kille som har kapsejsat sin katamaran. Han låg i vattnet i ungefär 1.5 timme innan han fick ordentlig hjälp att få upp sin båt. Vi såg tränaren i en gummibåt som körde runt runt den kapsejsade seglaren. Tränaren hade ingen flytväst ej heller den killen som också låg i vattnet för att hjälpa seglaren. De drev längre och längre ut och jag fattar inte var ifrån seglaren fick sin ork ifrån. Till slut kom det ut en annan båt med 3 killar som bar flytvästar och de kunde hjälpa seglaren. Så allt slutade lyckligt.

Men alla mina ungar har varit tränare både på klubbnivå och internationellt men de har både haft flytvästar och någon radiokommunikation med sig ut.

Just nu blåser det 12-14 meter/SEK och vi ligger för ankare men det skulle ha avtagit för länge sen

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida