onsdag 1 april 2015

1 April onsdag Otranto

Glömde berätta igår att vi såg 2 segelbåtar under vår segling. De är de första vi sett på havet men de var Italienare men ändå. 
Sen när jag satt på mitt pass berättade jag för Pelle att vi hade en vit prick långt framför oss på styrbord sida. Han lade ifrån sig boken meddetsamma o skulle hjälpa mig. Men då sa jag. Det här är mitt problem det är mitt pass så fortsätt o läs. Det visade sig vara svårare än vad jag först trodde. Den vita pricken hade ingen AIS så jag kunde inte se om bäringen ändrades. Den vita pricken blev större o större o det var en båt. Inga landmärken eller moln som man kunde  avgöra vem som gick före vem. Lite spännande var det men vi gick före o det var inte så stor marginal. Man kunde endast avgöra det ganska nära.
Idag gick vi 26 sjömil på 6 timmar. Vi försökte verkligen segla o det gick några timmar. Men när vinden varit nere på 1 m/ sek en längre tid startade vi motorn. Pelle sa, nu leker jag Kaj ( han seglar i alla väder o använder aldrig sin motor). 
Vädret blev bara bättre o bättre allt som dagen gick. Det var för varmt att sitta i sittbrunnen med shorts o  T-shirts. Jag bävar lite för värmen senare i sommar.
Pelle håller på med att kolla vår vattenfyllda kontakter.
Ett konstverk nära hamnen

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida