fredag 18 juli 2014

18 Juli fredag Epernay

Sol, sol idag med. 38 grader det är nästan i varmaste laget. För en vecka sen när vi gjorde den här resan var det 13 grader. Tänk vad vädret kan ändra sig snabbt.
Vi har badat våra fötter och duschat på akterdäck många gånger idag. Ibland händer det att man tar duschen på den som styr och gissa vilket skrik det blir. Men det är alltid lika roligt att vara den som duschar en annan person.
Hade vi inte haft fartvinden idag hade det varit riktigt tufft.
Alla slussar fungerade jättebra tills vi kom till den näst sista Slussen. Jag fick klättra i land på en stege för att gå bort till Slussen och kalla på hjälp. Det var en man som pratade engelska och han sa till sin son att ringa slussvakten. Mannen trodde jag kom från England och när jag berättade att jag kom från Sverige fick jag en puss på varje kind. Stolt berättade jag det för mina gastar när båten kom in i Slussen men de bara tittade på mig och Johanna sa, varför fick inte Eva eller jag gå i land istället. Man kan inte få allt.
När vi kom fram hit gick vi till järnvägsstationen så Eva och Johanna skulle köpa biljett till Paris för att åka hem imorgon. Typiskt nu när man lärt upp dem i slussarna så ger de sig av från båten. Om några dagar när vi har många, många slussar framför oss blir vi bara två ombord.
Eva sa när vi skulle till järnvägsstationen, det måste vara 45 grader ute. Måste vi äta middag ikväll. Klockan var ungefär  19. Vi åt middag kl 20.30 i sittbrunnen då det  var behagligt svalt.
Vi hade en annan tävling idag. Vi räknade fiskare som stod vid kanalen och fiskade. Eva vann hon tippade  78 och det var 61. Snyggt jobbat Eva.
Vi har  en annan svensk båt här i marinan. När jag träffade dem sa jag, att man blir glad när man ser den svenska flaggan. Damen svarade mig att det hade cyklat förbi en liten flicka och pekat på flagga och sagt Zlatan  men hon visste inte vilket land  flaggan kom ifrån.
Glömde att berätta att vi pratade om råttor igår kväll. Stackars Johanna hade svårt att somna igår kväll, för hon bara lyssnade efter råttor och olika ljud. Hon tänkte på att hon hade två fönster öppna där de kunde komma in.
Ikväll ska hon sova i en dunsovsäck och vi har nog fortfarande 25 grader ute. Lycka till med sömnen inatt Johanna.
Vi hade 7 slussar denhär dagen och gick 7.5 mil

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida