måndag 23 mars 2015

23 Mars Catania

Igår kväll var Pelle jättetrött. Att han somnar när han läser böcker är ganska vanlig bild men att han somnar  på toaletten hör till det ovanliga vilket hände igår kväll.

Vi gav oss av kl 07.00 idag o hade sol hela dagen. Men hade man sitt pass fick man ha full mundering. 52 sjömil. Det blåste mellan 6-12 m/ sek.

I går under överseglingen från Malta såg vi svärdfiskar i vattenytan. Tänkte: Det finns ännu hopp om större vattendjur, men ännu har vi inte sett någon val.

Vi började med slör o läns o surfade på vågorna men sen plötsligt hände det något. Plötsligt hade vi vinden rakt framifrån men men vågorna med oss. En underlig känsla med vinden framifrån o vågorna med oss. Det var inte så livlig trafik idag som igår men det fartyg som vi fick hålla uppsikt över kom naturligtvis på mitt pass. Men lite spännande är det o tiden går fort till avlösning på passet.

När vi kom i land skulle vi ha tag i ett Italienskt simkort o det var endast en äldre herre i Tim-butiken. Han kunde ingen engelska men förstod så pass mycket att vi ville ladda på vårt kort vilket han klarade av. Men vi fick ingen internettuppkoppling  o han bara sa att han inte förstod vår iPad. Pelle ändrade språk till Italienska på IPaden men inget hände. Det kom in en italiensk familj med många barn o den äldsta killen förklarade för herrn i butiken att vi måste ha ett lösenord från Tim. Tack vare killen fick vi hjälp men det tog oss 1 timme.

Vi hittade en supermarket o efter det skulle vi hitta tillbaka till hamnen. Vi hamnade i en del skumma kvarter där man kände sig liten. När vi till slut kom fram till båten var vi både trötta o hungriga i griniga.
Nu mår vi bägge bättre med lite mat i magen.