söndag 22 mars 2015

22 Mars Marzamemi

Klockan skulle ha ringt kl 06.00 men Pelle vaknade en minut innan o började koka te o vatten till våra termosar. Jag vaknade av att Pelle höll på att koka vatten. Kl 07.00 seglade vi iväg från Sliema. Det kändes ganska skönt att få lämna Malta trots att det blåste en del.

 Vågorna var enorma. Jag skulle gå ner o hämta något o plötsligt satt jag på durken inne i köksregion. Man känner sig gansk tillplattad för jag säger till alla andra håll i er när det går vågor. Mörbultad reste jag mig upp o höll sen i mig.

60 sjömil o 10 timmar. Det blåste mellan 8-12 m/sek hela tiden. Vi hade båda seglen uppe o motor för att vi skulle komma fram i tid. Vi hade säkerhetslinor på oss hela tiden

När man har sin vakt får man hålla reda på om de stora fartygen går akter eller för om oss. Man kollar bäringen om den ökar eller minskar sen får man tänka efter ordentligt om vi går före eller akter om fartyget. Ibland lite spännande också.

Den här hamnen är liten men med mycket god service. 2 man stod o tog emot oss men eftersom vi inte  talar italienska ropade de på en tredje man som kunde engelska .  Man känner sig så välkommen hit.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida