fredag 17 april 2015

17 April fredag Pescana

Oj, Vad mycket det här hänt det här dygnet o ibland händer det ingenting.

Kl 14 lämnade vi Bari igår när äntligen vår autopilot var färdig. Gissa om det kändes skönt. David från Holland vinkade av oss. Vi turades om att sova men det var inte lätt att somna. Pelle sov några timmar o jag somnade fram på morgonen. Men mitt i natten när jag hade passet skulle jag ändra kurs. Vid en ljusboj. Plötsligt fanns det mer än en ljudboj o öarna om babord tornade upp sig väldigt spöklikt mitt i natten. Min tanke var  ska jag väcka Pelle för två par ögon ser mer än ett par. Men det behövdes aldrig för han kom upp av sig själv.  Blåsten tilltog så vi fick reva segel mitt i natten. Det kändes skönt att vara två några timmar i sittbrunnen. Vi hade planerat att gå till Ancona men fick gå in till Pescara för att..........
Vårt sjökort fungerade inte längre. Det som gick upp till Venedig. Men vi hade ett som överlappade vårt gamla så vi kom i-land. Men vad gör vi nu? Pelle kontaktade sin seglarkompis Göran som skickade filerna till ett nytt sjökort. Men då måste man ha internet. Här i hamnen håller de på att ändra sin internet så det finns ingen. Vi gick in till stan till en glassaffär (jättegod italiensk glass) där de hade internet. Men inga filer gick att laddas ner. Jag sa till Pelle vi köper ett nytt men det är 4 dagars leveranstid på ett sådant kort o dessutom är det helg igen. Pelle ska gå upp på hamnkontoret o se om det går därifrån imorgon.
När vi kom in i hamnen lade vi till o där fick vi inte ligga utan fick gå ut o invänta en kille som skulle visa vår plats. Under tiden kom gränspolisen o ville se våra pass, båtdokumentet. Sen ville de se försäkringspapperet o påpekade att det gick ut om 2 dagar men vi hade det nya som vi visade upp. De ville se Pelles navigationsbok o jag frågade Pelle varför han inte lämnade mitt med.Men det räckte med Pelles. Jag blev arg, dels kämpade jag så förra våren med de här djävla intygen så jag frågade gränspolisen om de inte ville se min navigationsbok. Men då räckte det med Pelles. Vi har aldrig sett så nitiska gränspolisen förut, dessutom tog de kort på båten 

155 sjömil gjorde vi hit till den här hamnen. Vi har legat stilla så länge o ville bara  komma vidare. Nu är den stora frågan när kommer vi härifrån?????????

Gissa om det ska bli skönt att lägga sig o sova inatt.

Godnatt alla vänner o sov så gott!
Solnedgång 
Soluppgång
Snöklädda berg



0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida