fredag 26 augusti 2016

26 Augusti fredag Senden Dortmund -EMS -kanal

3 slussar o alla var uppåtslussar med flytande pållare. Det gick sakta de första 25 km då vi hade en pråm framför oss o som vi skulle slussa med. 80 km gick vi idag.

Det har varit varmt, över 30 grader så vi fick bada i kanalen när vi kom fram. Men det har varit lång väntan vid slussarna med.

När vi var framme vid en sidokanal som Sören hade varit inne i tidigare säger han plötsligt, min motor har gått sönder. Först trodde vi han skojade men det var allvar. Vi bogserade in honom på en sidokanal där det stod grabbar i vattnet o kastade boll. Jag sa, här kommer vi aldrig in. Precis efter stod vi på grund i gyttjan. Men vi kom loss o vi bogserade Sören en bit längs kanalen. Han cyklade till hamnen där han varit förut o hamnkaptenen tog sin egen båt o kom o hämtade Sören o båten in till hamnen. Han träffade även en mekaniker som skulle titta på motorn imorgon. Medan vi ligger här kom det ut en husägar o frågade om vi ville ha vatten o el. Helt otroligt vad alla är hjälpsamma här. 

Sören kom tillbaka så vi kunde äta middag tillsammans. Träffas vi hemma igen eller på kanalerna vet vi inget om ännu. Precis när jag sitter o skriver här hörs det mycket musik o jag vänder mig om o ser en flodkryssare bakom mig på kanalen.





0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida