måndag 18 augusti 2014

18 Augusti måndag utanför St Tropez i en vik

Det kändes skönt att kunna powerwalka idag med på morgonen. Man saknar det när man ligger för ankare.
Vi hade en lugn och skön morgon innan vi gav oss iväg . Men den stora motorbåten med helikopter låg kvar utanför så jag fotograferade den med telefonen för att kunna föra in den på bloggen ( men tyvärr var vi för långt bort för att kortet skulle bli bra. Båten blev mycket bättre med min kamera)
Här i viken låg många båtar för ankare. En segelbåt skulle ta upp sitt ankare och hade lagt sig mycket nära oss. Jag satt i sittbrunnen och läste när jag såg segelbåten mindre än 1 meter från oss med stäven mot våran båt. Jag sprang upp på däck och fick tag i stäven på båten samtidigt som jag klämdes mellan stäven och vårt vant. Det gjorde ont i ryggen och jag blev alldeles skakis efteråt. Båten kom tillbaka och frågade om allt var ok men jag sa till Pelle låt dem gå jag orkade inte just då prata med dem. Pelle tog fram whisky till mig kl 15 på eftermiddagen . Men skakningarna försvann och jag mådde bättre.  ( jag har nog aldrig druckit whisky någon eftermiddag förut) En mantågstötta blev sned men det var allt.
När vi var i NY en gång åt vi på en restaurang som snurrar så man fick nya vyer hela tiden. Men det har man här med när man ligger för ankare. Idag hade vi ett skådespel av en enorm motorbåt där familjen badade och hoppade från landgången medan 3 anställda på båten servade dem med badlakan osv.

Man lär sig nya saker hela tiden. Vi hittade tex backventilarna till gummibåten idag. Gissa om vi blev glada då.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida