onsdag 31 augusti 2016

31 Augusti onsdag Witzeeze Elbe-Lybeck -kanal

98 km o 3 slussar o ett Hebewerk ( en balja som åker upp med båtar o vatten, jättehäftigt). Första Slussen var flytande pållar o Pelle o jag hade en diskussion om att göra fast eller ej. Pelle påstod att det dröjer innan pållaren följer med o jag sade nej. Han gjorde fast o plötsligt lutade båten, pållaren följde inte med när vattnet sjönk . Jag märkte inte  det med Pelle kom fram o skrek, gör loss o det tog en stund för repet hade dragits åt rejält, men allt löste sig. Sen när vi hade 5 meter kvar blev vi stående i Slussen , varför vet vi inte. Pelle började koka kaffe o tevatten men plötsligt sjönk vi igen.

Frukost under gång idag med. Men när vi fick vänta på första Slussen i 90 min kändes det meningslöst att gå upp så tidigt, vi var igång 06.30. Vi slutade gå när klockan var 19.30. Men morgonen var trolsk. 8 grader varmt eller kallt, vad säger man? Dimman var tät över kanalen, vi fick tända lanternorna. Mitt  på dagen blev det över 30 grader. Det ena plagget efter det andra åkte av..

Sista Slussen var konstig, smal vid ingången men efter det blev den bredare.  Först fick vi inte gå in efter pråmen men sen gick det bra. Vi kommer aldrig in tänkte jag. Pråmkillarna stod i aktern o tittade men vi gick emot pråmen med mantågstöttorna annars gick det bra. Men känslan i magen var inte ok för mig





0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida