tisdag 26 maj 2015

26 Maj tisdag Sutomore

Morgondopp idag o vattnet var helt spegelblankt o solen sken. Vilken morgon!
Vi körde 7 sjömil för motor till en stad Petrovac där vi ankrade o rodde in till hamnen. Det var här Pelles syster var för ett antal år sen o hade velat köpa ett hotell. När jag skulle ta ett kliv upp  på kajen hör  jag en röst  på svenska som säger kan jag hjälpa till samtidigt som han räcker ut en hjälpande hand till mig. Tacksamt tar jag emot hjälpen av Bobban. Han o hans fru hade en lägenhet i byn men han var gammal jugoslav och talade språket. Han visade oss  supermarket o följde med in o visade vilket vin som var prisvärt.

Efter shoppingen gick vi tillbaka till båten o träffade Bobban o hans fru Kristina. De berättade samtidigt som de bjöd på en öl nere i hamnen att ryssar var inte riktigt väl sedda längre . De hade startat många hotellbyggnader som aldrig blir färdigbyggda.  Nu är det lag  att bara på att bara 4 våningar får byggas. Det är alltid lika trevligt att träffa andra svenska o höra deras öde. Men Bobban o Kristina är här nere i 2 olika perioder. Svenska sommaren missar de aldrig.

Vi ligger i ännu en fin vik men just nu gungar det mycket.

Bilden är tagen av ett hotell som började bygga för 7-10 år sen. Oj det var svårt att se på den här bilden. Men det är ett jättehotell med ca 10 våningar högt o var ett betongskelett som låg nere vid en strand precis innan vi kom till Petrovac.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida