fredag 25 juli 2014

25 Juli fredag Saint-Maurice

27 slussar en tunnel och 40 km
 Det har varit en intensiv dag. Vi har hållit på från 9-19 ( slussarna stänger kl 19 nu). Efter 2 uppåtslussar hade vi en tunnel som var 4823 meter. Vi fick köra 4 knop igenom tunneln som tog 65 min. Det var ganska kallt i tunneln och på en del ställen regnade det. Vi förlorade en bräda men vågade inte stanna för det var förbjudet. 
Färden gick vidare i en trappa på 8 slussar som var ganska tätt. Även här förlorade vi en bräda men den kunde jag springa tillbaka och hämta upp.
Jag begriper mig inte på alla slussar här i Frankrike. Man ska dra i en pinne för att slussportarna ska gå igen men de här "pinnarna " ändrar sida ganska ofta utanförvarning. Altså måste man ha tamparna på den sida som pinnarna sitter. Just nu har vi mycket långa tampar som vi ändrar sida alltefter vilken sida pinnarna sitter på. Längden mellan pållarna varierar från sluss till sluss. 
Någon gång fick jag gå i-land o dra i pinnen samt lägga på förtampen på pållaren. Då klantade jag mig så båten började sjunka ner i Slussen och jag hann knppt komma ombord. Snyggt om jag hade blivit kvar där uppe!!
Det har åskat några gånger idag (jag tycker inte om åska) och stå nere i en sluss när det blixrar och dundrar är ingen höjdare
Sist Johanna och jag var och handlade skulle vi köpa salt till Eva och jag tog jordnötter (trodde jag). Men det visade sig vara saltade majskorn men de ser precis ut som jordnötter när man tittar på dem.
Vi har lagt till ikväll utanför 2 pråmhållare och det är inte lätt att gå i-land.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida