fredag 29 maj 2015

28 Maj torsdag Durres

Väckning av Pelle idag kl 07.00 som hade kokt vatten till te. Vi gick direkt till polisen o en speciell hamnkapten för att klarera ut från Montenegro. Han frågade när vi tänkte lämna hamnen o vi sa kl 08.00. Efter det var vi tvugna att lämna länder genast . På väg tillbaka till båten såg vi en annan svensk segelbåt som hade varit roligast få prata med. Men den tiden fanns inte då.

55 sjömil blev det o det tog ung 9 timmar.

Fisk vind ca 15 m/ sek blåste det från akten. Det kändes inte så jätteroligt att lämna en skyddad hamn i den blåsten. Hamnkaptenen sa att Borran kunde blåsa 1 dag eller upp till 3 dagar, ingen visste. Men när vi lämnat hamnen o kommit utanför lade sig vinden. Vi hade mellan 15-0 m/sek. Men typiskt innan vi kom in i hamnen blåste det 12 m/sek.  Vi ligger i en industrihamn. Men när viropade upp hamnkontoret sa han att det var ert passagerarfartyg som skulle lämna hamnen om 20 min. Det tog ung 40 min innan vi fick lov att gå in i hamnen o kryssningsfartyget hade precis gått ut ur hamninloppet. Här måste man ha en agent som skriver i alla papper o när vi sa at vi hade tänkt art lämna hamnen på lördag morgon kommer vår agent hit med våra papper.

Vi frågade om vi kunde lämna båten men det kunde vi för det fanns övervakningskameror överallt. Vi har precis tagit en liten runda i stan. Det var fullt med folk ute  vid 8- tiden på kvällen o de flesta affärerna Var öppna. Imorgon blir det lite sightseeing o shopping.
En av bilderna visar den lilla  fenderten som används vid lite större båtar som vi förtöjt utanpå.