onsdag 3 juni 2015

2 Juni tisdag Korfu

Sovmorgon med morgondopp från båten gissa om man känner sig lyxig efteråt.

25 sjömil hit till Korfu med sol o liten vind. Vi ligger vid stadskajen o det luktar lite avlopp. Men vi skulle till hamnkontoret o tull så vi hade inget annat val. Vi kom förbi hamnkontoret o frågade efter tullen o blev hänvisade längre bort. När vi kom till tullen sa han att vi var tvugna att ha ett papper från hamnkontoret först som han skulle stämpla. Sagt o gjort vi vände o fyllde i vår passagerarlista o lite andra uppgifter  sen till tullen för stämpeln. Vi fick vår powerwalk i eftermiddag istället när vi inte kunde idag på morgonen. Men imorgon ska vi till skattekontoret o betal skatt sen tillbaka till hamnkontoret. Efter det är der färdigt med pappersexercisen.

När vi var inne i en Vodafonbutik för att köpa ett simkort ville de ha Pelles pass o det är helt ok. Men sen kom nästa fråga. Vad Pelles pappa hette. Vi tittade på varandra o Pelle sa att han hade varit död i många år men de ville ha namnet. Så här krångligt var det inte ens i Albanien. I alla fall fick vi vårt simkort som man bara kunde köpa för en månad i taget. Det har heller aldrig varit aktuellt i alla andra länder vi varit i. Men vi gick till båten för det skulle ta 30 min innan kortet var aktiverat . Efter 1 timme fungerade inte internet så jag gick upp till Vodafonaffären igen o de slog in en kod som inte hade behövts. Det kom ett antal mail när jag var i affären så jag trodde allt var ok. Väl nere i båten igen fungerar det inte att skicka email eller komma in på internet. Ny tur till Vodafonbutiken imorgon!

Det mest positiva här att vi har träffat en annan svensk man ombord på en segelbåt som vi ligger utanpå. Björn, som han heter var här nere ikväll på en kopp te ( sympatisk man som inte dricker kaffe) o vi bytte lite erfarenheter med varandra.