fredag 19 juni 2015

19 juni Old Port, Korfu, jakten på PUMPEN

I dag har vi lämnat ankarplatsen, Ormos Kalami, som vi till i går. Det hade blåst upp en hel på morgonen i går, men det gick helbra att gå ut från den gamla hamnen i Kassiopi då vinden kom rakt akterifrån ut från kajen. På vägen till ankarplatsen blåste det upp till 12 m/s. 
Väl inne i viken snurrade vinden en hel del. Vi hade rakt frånlandsvind, nordligt, från början och vi la ankaret efter detta. För att ligga helt säkert fäste jag en lina i land också.
Efter en halvtimme hade vinden vänt 180grader. Då rodde jag ut vårt extraankare, så vi skulle ligga bra.
Efter ytterliggare ett tag hade vi vinden rakt i sidan. Dags att ta ankra om. Starta motorn, Nina hade koll på landlinan Magnus tog upp ankaret med ankarspelet och jag hade koll på extraankaret. Efter ett tag stannade motorn!
Linan till extraankaret hade gått in i propellern!! Tur att vinden hade lagt sig nästan helt. Jag började med cyklopet, fick av tre varv, men de tre sista satt lite hårdare, så jag bad Magnus fortsätta. Visst fixade han det snabbt och bra. Efter detta hade vi en lugn eftermiddag.
I dag började jag med att simma in till land för att göra loss landlinan. Sedan upp med jollen på fördäck. Efter en timmes gång kom vi till Guovia Marina, nära Korfu stad. Dit gick vi för att tanka diesel.
Det gick bara i 31,7 liter, men det gör ju inget. Sedan behövde vi fylla på vatten. Först gick vi till en kaj, men där vara bara icke dricksvatten. Ut till en flytbrygga. Där fanns det bra att fylla på i båten. Vi låg då nära charterbåtarna från Sunsails. Jag trodde nog att vi skulle behöva betala för vattnet, men det vara bara att tuffa ut igen och vara glad.
Dagen rubrik, jakten på pumpen, härrör sig från det att vi i samband haveriet utanför södra Italien så la den elektriska länspumpen av och jag beställde en ny när vi låg i Bari för att reparera autopiloten. Denna pump skulle skickad till önskad adress på Korfu när jag meddelat att vi kommit hit. 
Speditionsfirman GLS som Yachtshop i Bari anlitade fick adressen till centralpostkontoret I Korfu stad. 
Paketet skickades så jag kunde spåra det hela tiden. Först flögs det till Milano, sedan till Neustadt i Tyskland för att komma till den grekiska speditören ACS i Korfu. Därifrån hade man tre gånger försökt att lämna det till den givna adressen, men varje gång stod det i spårningen: Not delivered due to wrong address. Nu när vi kommit tillbaka till Korgu stad gav jag mig sjutton på att jag skulle ha tag i pumpen.
Upp till postkontoret för att se om de visste varför inte pumpen kommit dit.
Nä, de visste inget. Jag hade lämnat rätt adress i alla fall. Då sökte jag på internet för att se om den italienska speditören hade någon samarbetspartner i Grekland och då hittade jag ACS. Efter att varit inne på TNTs kontor fick jag reda på var ACSs kontor låg. Mitt emot färjeterminalen vid hamnen hitade jag detta och PUMPEN. 
Hela problemet med leveransen till postkontoret var att jag var tvungen att signera mottagandet och det kunde jag ju inte när jag inte alltid finns på posten! 
Nu ligger vi här och väntar på att Lena ska komma med flyget hit i kväll vid tiotiden.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida